Los van bovenvermelde beperkingen blijven octrooien een unieke gegevensbron voor de studie van technologische dynamieken en processen. In zoverre octrooistatistieken inderdaad gebruikt worden voor het analyseren van economische groei, het technologische veranderingstempo of de competitieve positie van bedrijven en landen, zijn enkele bijkomende kanttekeningen voor correcte interpretatie op hun plaats.
De term ‘octrooimotivering’ verwijst naar de verschillende doeleinden die kunnen leiden tot de beslissing om al dan niet een octrooi aan te vragen. De economische literatuur heeft veel belang gehecht aan het strategische octrooigedrag van bedrijven. Verschillende empirische studies hebben aangetoond dat een actieve betrokkenheid bij innovatie niet noodzakelijk vertaald wordt in octrooiaanvragen. Daarenboven is aangetoond dat bedrijven die octrooien aanvragen dit niet doen voor al hun uitvindingen of technologische ontwikkelingen. Andere mechanismen zoals geheimhouding, snelle productlancering of productcomplexiteit kunnen substituten zijn voor octrooien bij nieuwe ontwikkelingen.
Dergelijke mogelijks strategische overwegingen hebben belangrijke implicaties voor de interpretatie van octrooistatistieken als een maat voor de innovativiteit van bedrijven en landen. De volgende opmerkingen moeten daarbij in het achterhoofd gehouden worden:
- Niet alle uitvindingen worden gecommercialiseerd en gebruikt, dus ze leiden niet allemaal noodzakelijkerwijze tot innovatie.
- Niet alle uitvindingen zijn octrooieerbaar. En de uitvindingen die dat wel zijn, worden in de praktijk niet altijd geoctrooieerd.
- Bedrijven octrooieren mogelijks voor andere doeleinden dan voor de commerciële exploitatie van de onderliggende uitvinding.
Terug