Elke twee jaar brengt ECOOM-Ondernemerschap-Gent de ondernemerscultuur in Vlaanderen in kaart aan de hand van een bevraging bij een representatieve steekproef van ongeveer 1.000 inwoners van Vlaanderen. De bevraging omvat aspecten rond de beeldvorming bij de Vlamingen over ondernemerschap en de mate waarin ondernemen als een valabele carrièrekeuze wordt beschouwd. Ook worden de eerste stappen in de ondernemerschapsladder en de motivaties en drempels met betrekking tot ondernemerschap gemeten. Tot slot wordt ook ‘intrapreneurship’, i.e., ondernemerschap binnen gevestigde ondernemingen, in kaart gebracht. De bevraging laat toe een eerste set indicatoren in kaart te brengen die internationaal vergelijkbaar zijn met bepaalde onderdelen van de Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Daarenboven wordt in elke editie ingezoomd op een specifiek beleidsrelevant thema. In het verleden werden zo meer inzichten verkregen in de ondernemende competenties van de Vlaamse bevolking, en in de angst om te falen als ondernemer.