De Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey (GUESSS) is een uitgebreid internationaal onderzoek dat de ondernemersintenties, -activiteiten en -attitudes van studenten hoger onderwijs in kaart brengt. Door de ondernemersambities en -gedragingen van studenten wereldwijd in kaart te brengen, draagt GUESSS bij aan de kennis over studentenondernemerschap en biedt het een platform voor kennisuitwisseling en samenwerking tussen onderzoekers en praktijkmensen in dit domein.
GUESSS voert de enquête tweejaarlijks uit en verzamelt gegevens van een grote steekproef van studenten uit verschillende hoger onderwijs instellingen en disciplines. In België co-coördineren de Universiteit Antwerpen en de Universiteit van Gent het dataverzamelingsproces onder Vlaamse studenten hoger onderwijs.
De enquête bestrijkt een breed scala aan onderwerpen die verband houden met studentondernemerschap, waaronder de intenties van studenten om een eigen bedrijf te starten, hun ondernemersactiviteiten tijdens hun studie, de ondersteuning die zij krijgen van hun onderwijsinstellingen en de uitdagingen waarmee zij worden geconfronteerd. Het rapport uitgewerkt door het ECOOM studentondernemerschapsteam synthetiseert en analyseert de Vlaamse enquêtegegevens en presenteert de belangrijkste bevindingen op het gebied van studentenondernemerschap in Vlaanderen.
Door deel te nemen aan GUESSS tonen Vlaamse hoger onderwijs instellingen hun engagement om het ondernemende ecosysteem binnen hun instellingen te begrijpen en te verbeteren. Bovendien vergemakkelijkt het de uitwisseling van voorbeelden en ideeën tussen academische instellingen en biedt het de mogelijkheid om inzicht te verwerven in de factoren die ondernemersintenties beïnvloeden, de doeltreffendheid van ondernemerschapsprogramma's en de impact van de bredere economische en sociale omgeving op de ondernemersactiviteiten van studenten.
Het Vlaamse GUESSS-rapport wordt beschouwd als een betrouwbare bron van informatie over studentenondernemerschap in Vlaanderen. Het bevat analyses en datavisualisaties om stakeholders in het domein te helpen om weloverwogen beslissingen te nemen om effectieve strategieën te ontwikkelen om ondernemingszin en ondernemend gedrag van studenten in het hoger onderwijs te bevorderen en te stimuleren.